Orientering om avløpssakene

I møte 23. oktober fekk formannskapet ei orientering om status i avløpssakene. Dette etter vedtak frå formannskapet 5. juni 2025: Formannskapet ber om ei orientering når kommunen sitt forsikringsselskap har behandla alle krav i samband med avløpssaka. Orienteringa må også innehalde ein gjennomgang av sakshandsaminga i kommunen, og status i saka.

Sjå orientering i formannskapet 23. oktober 2025

Presentasjon vist i formannskapet 23. oktober 2025

Bakgrunn for saka

Kommunen fekk tilbakemeldingar frå innbyggarar om at reinseanlegga som vart godkjende og bygde, var dyrare enn nødvendig.

Kommunedirektøren bestemte at alle søknadar om løyve til utslepp av avløpsvatn frå bustader og fritidsbustader for 2020–2023 skulle gjennomgåast. 

Uavhengig gjennomgang av saksbehandling av mindre avløpsanlegg i Sunnfjord kommune

Målet med ny gjennomgang var å undersøke om krava i utsleppsløyva var strengare enn forureiningsregelverket krev, eller om de medførte unødvendig høge kostnader. 

Asplan Viak analyserte sakene, og rapporten blei presentert i kontrollutvalet 2. juli 2024.

Dei vurderte 61 saker fordelt på ulike typar anlegg, sjå bilde frå presentasjonen.
 

Grafikk som viser fordeling av dei 61 anlegga som er godkjent på type anlegg. Skjermdump av presentasjon til Asplan Viak - Klikk for stort bilete

Ansvarsfordeling i søknad om utsleppsløyve etter forureiningsforskrifta

  • Tiltakshavar

    Tltakshaver  er den ansvarlege for utsleppet og drift av anlegg.

    Tiltakshavar bør tidlig i søknadsprosessen knytte til seg ein nøytral fagkyndig.

     

    Dame med blokk illustrasjon - Klikk for stort bilete
  • Nøytral fagkynding

    Val av løysing skal bli gjort av nøytral fagkyndig, for å få ei best mogleg eigna reinseløysing ut frå;  naturgitte og miljømessige forhold, brukarinteresser og økonomi.

     

    to arbeidarar Gregory Idehen - Klikk for stort bilete
  • Kommunen

    Kommunen har plikt til å rettleie innbyggaren om korleis dei kan søke om løyve og kva dokumentasjon som er nødvendig, og at dei må kontakte nøytral fagkyndig. Kommunen behandlar søknaden.
     

    Dame med headset illustrasjon - Klikk for stort bilete

Konklusjon frå Asplan Viak

Blant dei 61 sakene viser undersøkingane at infiltrasjon kunne vore ei fullgod og rimelegare løysing i 13 tilfelle, men vart ikkje vald. 

Resultata av intervju viser at det er fire ulike prosjekterande/-nøytrale fagkyndige og åtte tiltakshavarar som svarer at dei fekk direkte munnleg tilbakemelding frå saksbehandlar om at det måtte bli vald minireinseanlegg for å få godkjent avløpsløysning. Asplan Viak konfronterte kommunen med dette og tilbakemelding var at det «Det ligg ikkje føre notat/referat som kan avklare kva råd/rettleiing som har vore gjeve frå kommunen via telefon/munnleg i dei aktuelle sakene. Aktuelle sakshandsamarar hjå oss kjenner seg ikkje att i det som vert påstått. Det vert vist til at det er gjeve utsleppsløyve til slike løysingar ved fleire høve (gjennom heile den aktuelle perioden f.o.m. 2020 t.o.m. 2023)».

Asplan Viak identifisert vidare krav som dei meinte ikkje hadde tilstrekkeleg grunnlag i regelverket:

  • Fast krav om etterpolering for alle anleggstypar
  • Krav til salsikringskum mellom slamavskiller og støtbelaster (pumpekum) i infiltrasjonsanlegg
  • Krav til årleg prøvetaking for alle minireinseanlegg.
     

Asplan Viak konkluderer med behov for at kommunen evaluerer krav som blir stilt, styrke rettleiing, kompetansenivå og grunnlag for å fastsette utsleppskrav. Asplan Viak peiker også på at utarbeiding av VA-norm vil kunne vere eit viktig tiltak for å fastsette retningslinjer og vilkår for mindre avløpsanlegg.

Når det gjeld dei nøytrale fagkyndige og prosjekterande peiker Asplan Viak på at i ingen av dei 13 sakene der dei konkluderte med at infiltrasjon var egna, så har nøytrale fagkyndige gitt en vurdering/tilbakemelding på at det faktisk var egna for ordinært infiltrasjonsanlegg. Det er vidare peika på at det er manglande dokumentasjon og evaluering av nøytralitet hos enkelte av dei nøytrale fagkyndige.

Asplan Viak evaluerte også tiltakshavarar og peiker på at det er eit fåtall av tiltakshavarar som har satt seg godt inn i rolla som ansvarleg søkar i søknad om utslepp. Asplan Viak meiner fleire burde undersøkt nærmere om sitt ansvar som ansvarlig søker. Dersom fleire hadde opparbeida seg kunnskap om val av løysninger, som til dømes ligg på www.avlop.no, trur vi det ville vore fleire som hadde fremma ønske til nøytrale fagkyndige og/eller kommunen om at det burde vore vurdert nærare om infiltrasjon kunne bli vald.

Dette har kommunen gjort for å sikre betre saksbehandling

Kommunen har styrka arbeidet med utsleppsløyve for mindre avløpsanlegg (<50 pe) ved å tilsette fagkoordinator, innføre nye rutinar og malar for sakshandsaming, og ansvarleggjere søkar og nøytral fagkyndig. 

Ny prosedyre tydleggjer at kommunen gir løyve til den løysinga det vert søkt om, dersom den oppfyller reinsekrava. 

Det er også gjennomført dialogmøte med bransjen for å klargjere forventningar og sikre betre forståing av kommunen si rolle og praksis.

Sjå utfyllande svar i notat frå kommunedirektøren til kontrollutvalet 10. oktober 2024

Slik har kommunen følgt opp dei som krev erstatning

Kommunen hadde motteke ni klager/krav om erstatning som tok utgangspunkt i kommunen sin saksbehandling av søknader om utslepp.  Kommunen sendte  eit likelydande brev til alle tiltakshavarar med søknadar frå gjennomgangen til Asplan Viak. Ved utløp av fristen hadde kommunen motteke 24 erstatningskrav.

Det er reglane for erstatning som er ramma for når innbyggarar vil kunne kreve kompensasjon for feil dei meiner kommunen har gjort. Erstatningsreglane gjeld generelt, og at kommunen forheld seg til desse sikrar likebehandling.

Kommunen har teikna ansvarsforsikring hos Gjensidige, og det er dei som behandlar påståtte krav mot kommunen som vil kunne falle inn under forsikringa. Gjensidige nytta  Advokatfirmaet Kogstad Lunde & CO i desse sakene. Dei har vurdert om kommunen er erstatningsansvarleg etter norsk erstatningsrett.

  • Gjensidige har behandla 19 av dei 24 krava. Dei har ikkje funnet rettsleg grunnlag for erstatning.
  • Det er to saker Gjensidige har avslått fordi det ikkje er satt fram eit konkret krav om erstatning.
  • Det er tre saker som ikkje er omfatta av forsikringsavtalen og som kommunen har behandla sjølv. Dei vil bli svart ut innan kort tid.
     

Konklusjonen frå forsikringsselskapet i sakene er at det ikkje er rettsleg grunnlag for erstatning. Det er 24 ulike saker, men sentrale punkt i grunngjevinga er:

  • Det er tiltakshavar som i lag med nøytrale fagkyndige som har vald løysinga det er søkt om og som kommunen har godkjent.
  • Kommunen har eit vidt skjønn etter forureiningsregelverket og krav som er stilt er sakleg grunngjeve og ikkje uforholdsmessige.
  • Andre moment:
    • Det ligg ikkje føre eit økonomisk tak i erstatningsrettsleg samanheng
    • Enkelte har ikkje satt fram eit økonomisk krav
    • Enkelte av krava som er satt fram er uansett forelda

Sentrale punkt i vurderingane: 

Notat presentert i formannskap 15. mai 2025

Utfordringar framover

Det er ei nasjonal målsetjing om oppgradering av avløpsanlegg med siste frist 2033. For Sunnfjord kommune gjelder dette om lag 2200 avløpsanlegg (kap. 12 anlegg)

  • I underkant av 100 anlegg med utsleppsløyve frå Sunnfjord kommune
  • Estimat 200-300 sporbare utsleppsløyve frå samanslåingskommunane frå åra 2007-2019
  • Resten av avløpsanlegga treng nye løyve, og dei aller fleste av desse avløpsanlegga treng oppgradering
  • Det vil seie kring 1800-1900 avløpsanlegganlegg på 8 år (2026-2033)

 

Kontakt

Profilbilde av Trond Ueland
Trond Ueland
Konstituert kommunalsjef for teknisk og miljø
Telefon 57 61 27 05
Mobil 91 33 74 10