Det viktigaste barnehagen startar med er å snakke med barnet/barna og foreldra. Dei involverte er den viktigaste informasjonskjelda i barnehagemiljøsakar. Det må bli sett av nok tid til samtaler med barn og foreldre. Det er viktig at barnet og foreldre opplever at barnehagen er ivaretakande og har vilje og kompetanse til å løyse saka. God tillit mellom heim og barnehage, og til det arbeidet som blir gjort er heilt avgjerande. Den som skal ha samtaler og kontakt med heimen og barnet bør vere den tilsette med best relasjon til barnet/familien. Når eit barn har det vanskeleg i barnehagen må ein vere merksam på at føresette kan vere svært urolege, og at saka kan opplevast sårt og vondt for foreldra. Dette kan påverke samarbeidet med barnehagen, og personalet i barnehagen har eit særskild ansvar for å vere ein profesjonell part, og å møte denne uroa med forståing og empati.
Den daglege dialogen i garderoben ved levering og henting er også viktig i konkrete saker.
Samtalar med foreldre
Når det oppstår uro for om eit barn har det trygt å godt er det viktig å involverer og dele bekymringa med foreldra tidleg i prosessen. Inviter raskt til ein informasjonssamtale om saka der ein og innhentar dei samtykker ein treng for videre undersøking. Behovet for jamnlege samtaler med foreldre må vurderast i kvar enkelt sak, men det er særs viktig å ha ein god og open dialog med foreldre i ein slik situasjon.
Samtale med barn
Barnehagen kan gjennomføre planlagte samtaler med barn for å finne ut noko om barnet eller forhold rundt barnet, til dømes trivsel eller korleis barnet har det i barnehagen/heime. Barn kan også i «her og no» samtalar fortelje ting som ein må følgje opp enten med ein gong eller i etterkant. Gjennom samtale med barna må personalet søke å finne barnet sitt perspektiv på situasjonen og å forstå barnet si oppleving. I konkrete saker har undersøkingane som hovudmål å avdekke om der skjer krenking/mobbing og barnet si oppleving av situasjonen. Viktige problemstillingar er barnet si oppleving, relasjonar, trivsel og samspel i barnehagen.
Kunnskap om samtaler med barn er viktig og ein mp førebu seg godt. Tips til korleis samtale med barn kan ein finne i BTI rettleiaren. Tips til samtale med barn (betreinnsats.no)
RTVS har ei side der ein finn gode tips og kunnskap om det å gjennomføre samtaler med barn. Snakke med barn